Het MKB laat jaarlijks gezamenlijk miljoenen liggen in de telefonie kosten. Dat lees je dan wel eens in een artikel of blog. Lekker ongrijpbaar, dat zal vast het grotere MKB zijn of dat gebeurt mij niet denk je dan.

Ik merk echter in de praktijk dat het echt zo is. De afgelopen jaren is er bij mij geen klant geweest waar ik geen onnodige kosten heb geconstateerd. Uiteraard in verschillende gradaties. Van een sim-kaart die niet meer gebruikt wordt en het contract nog 18 maanden loopt…..Daar doe je weinig aan denk je dan maar vaak kan het contract wel gedowngrade worden naar een minimaal maandbedrag. Tot aan tientallen KPN ISDN Belvrij contracten die nog doorlopen terwijl er nog amper gebruik gemaakt wordt van (vaste) telefonie.

En nog een paar voorbeelden:

  • Beheercontracten met enorme maandbedragen, terwijl alles stabiel is;
  • Enorm buiten-bundel gebruik, wat leidt tot hoge kosten, terwijl je beter je bundel kunt vergroten;
  • Te grote bundels die je beter kunt verkleinen tegen lagere maandbedragen;
  • Individuele gebruikers met enorme kosten…..omdat hij zoveel onderweg is….of in het buitenland zit…. Is het dan het juiste abonnement?
  • Diverse analoge telefonie contracten die niet meer gebruikt worden….daar zit toch het alarm of de slagboom op? Nee al jaren niet meer…..
  • Contracten worden stilzwijgend verlengd maar zijn al lang niet meer marktconform;
  • Een KPN Belvrij abonnement maar ook nog een zogenaamd goedkoop bellen abonnement over deze KPN lijn van een andere aanbieder….Dan betaal je vaak dubbel!

Maar hoe voorkom je onnodig hoge telefonie kosten tijdens het lopende contract?

Het is belangrijk om een goed beeld te hebben/krijgen van je huidige telefonie kosten. Oftewel de leverancier(s) vragen naar gedetailleerde facturen. Zorg ervoor dat je alle facturen verzameld. Ook die maar een maal per half jaar komt voor bijvoorbeeld een nieuwe strippenkaart of beheer-contract. Herken je alles? En belangrijker nog: wat valt je op:

  • Uitzonderlijk hoge kosten?
  • Onduidelijke kosten, niet gespecificeerd;
  • Gebruikers met uitzonderlijke kosten;
  • Lossen abonnementjes, voor wie?
  • Zogenaamde belvrij kosten?

Vraag je leverancier(s) om langs te komen en je dit uit te leggen. Je betaalt hun ervoor dus lijkt me geen gekke vraag.

Voorkom je onnodige telefonie kosten vooraf

Nog beter is natuurlijk om vooraf je telefonie kosten af te dekken. Zodat je contract je later niet voor verrassingen gaat stellen. Als wij contracten vernieuwen bij onze klanten besparen we vaak 20% tot 40% in de kosten. Zelfs als de huidige leveranciers worden gecontinueerd is er vaak een besparing te behalen.

Daarvoor worden meerdere vergelijkbare offertes aangevraagd. Die echt met elkaar kunnen worden vergeleken. Uiteraard op kosten maar ook op andere facetten, zoals contract artikelen, service en rapportage.

Zodoende voorkom je verrassingen en betaal je de contractstermijn daadwerkelijk wat je verwacht.

 

Heb je moeite om de huidige situatie te inventariseren en overzichtelijk te krijgen of hulp nodig bij de vernieuwing van de telecom contracten? Dan komen we graag eens kennis maken. Neem daarvoor contact op met info@ictconsultant.nl of via 070 – 3236326