Als telecom adviseur krijg ik vaak de vraag of Hosted Telefonie / VoIP, Bellen over internet, nu wel zo verstandig is? Soms is mijn internet niet zo snel, kan ik dan wel goed blijven bellen? Een kennis van me heeft nu hosted telefonie maar dat klinkt als een Skype-gesprek……

Hosted telefonie of VoIP (Voice over Internet Protocol) of bellen over internet, is meestal niet bellen over internet maar, zoals VoIP al aangeeft: bellen over het internet protocol. Oftewel deze telefonie gebruikt de internet techniek.

Hosted Telefonie wordt door ontzettend veel telecombedrijven aangeboden. KPN EEN, Vodafone ONE, T-Mobile Cloud & Clear en natuurlijk Tele2 Hosted Voice zijn de bekende oplossingen van de grote partijen. Maar ook heel veel kleinere aanbieders hebben eigen oplossingen. Soms gebasseerd op dezelfde platformen, zoals Broadsoft en Mitel maar vaak ook met eigen ontwikkelde of whitelabel oplossingen. En daar komen we in het risico-gebied, is er wel Quality of Service?

Vooropgesteld dat dit zeker goede oplossingen kunnen zijn is er zoveel aanbod dat het goed is om uw leverancier te vragen hoe dit werkt en wat de risico’s zijn. Wordt het telefonieverkeer wel gescheiden van het dataverkeer? Hoeveel gesprekken kunt u dan tegelijk voeren? Is er sprake van Quality of Service?

Zware belasting van dataverbindingen zorgt er namelijk voor dat dataverkeer onderweg verloren gaat. Dit kan bijvoorbeeld resulteren in kwalitatief slechte gesprekken. Dit is te voorkomen door Quality of Service (QoS) in te richten

Quality of Service (QoS) is een mechanisme om dataverkeer op een netwerk te prioriteren. Door QoS op routers en/of switches te configureren, maakt u onderscheid tussen real-time dataverkeer, zoals VoIP, welke gegarandeerd en met minimale vertraging verstuurd kan worden, en dataverkeer welke minder tijd-kritisch is, zoals de mail.

Er is dus een toegewezen ruimte (een rijbaan) op uw verbinding om de spraak af te wikkelen, zodat u altijd verzekert ben van kwalitatief goede gesprekken. U geeft bij u leverancier aan hoeveel gesprekken u tegelijk wilt kunnen voeren. Bijvoorbeeld op een bedrijf van 10 personen, minimaal 3 gesprekken tegelijk. Uiteraard is dat geheel afhankelijk van de business waarin u zit.

Indien u overstapt naar een hosted telefonie oplossing, verzeker u er dan van dat er Quality of Service is.

 

 

 

Tagged with →